Ibnu Arabi sama-ertikan jasad sebagai jism atau haykal (rangka) yang banyak tercatat dalam manuskrip tulisannya. Kadangkala beliau mengatakan jasad adalah hal (maddad) bagi roh. Bagi kebanyakan falsafah muslim, mereka lebih menggunakan perkataan ‘bentuk badan’ untuk merujuk kepada jasad. Dalam surah al-Mukminun ayat 14, Allah SWT memberi maksud jasad dengan lengkap. Jasad keturunan Adam a.s. adalah daripada pati darah yang berubah kepada daging dan diakhiri dengan pembentukan tulang. Ayat di atas menerangkan proses pembentukan jasad manusia yang diakhiri dengan terjadinya bentuk rangka hidup (haykal). Jelas ayat di atas menerangkan jasad adalah ‘rangka hidup yang sempurna’. Berlainan pula dengan jasad Nabi Adam a.s. yang jasadnya dibentuk oleh tangan-Nya yakni dari sifat Allah SWT. Proses membentuk jasad Adam a.s. tidak sama dengan proses membentuk jasad keturunannya.